Hoe kan ik telefoongesprekken opnemen?

Telefoongesprekken opnemen

Telefoongesprekken opnemen klinkt erg ingewikkeld, maar met de huidige techniek is het in de meeste gevallen erg gemakkelijk. In dit artikel proberen wij u uit te leggen welke mogelijkheden er zijn. De hier genoemde oplossingen zijn wel voor kleine omgevingen (zeg 1 tot 10 toestellen), in grotere omgevingen (bijvoorbeeld telefoongesprekken opnemen in contact centers) is andere apparatuur benodigd die veelal rechtstreeks integreert met de gebruikte telefooncentrale (ook wel pbx genoemd). Indien u hier naar op zoek bent verwijzen wij u gaarne naar onze corporate website: https://bps.nl/

Mobiele telefoons opnemen:

Om maar meteen een misverstand uit de wereld te helpen, je kan alleen maar je eigen mobiele telefoon opnemen! Het is dus niet mogelijk om stiekum andermans gesprekken op te nemen die hij of zij voert met haar mobiele telefoon. Dit is illegaal en dus ook strafbaar, zie ook juridische aspecten omtrent opnemen telefoongesprekken

De eenvoudigste manier is om een recorder te gebruiken die u plaatst tussen uw mobiele telefoon en uw (bedrade) headset. U kunt zelf kiezen welke telefoongesprekken u opneemt, zowel inkomend als uitgaand. De gesprekken kunt u via uw headset weer beluisteren of u kunt ze uploaden naar uw pc of laptop. Zie hiervoor bijvoorbeeld de Voicebird mini.

Een andere methode is via bluetooth. U verbindt de recorder via bluetooth met uw mobiele telefoon en uw bluetooth headset of carkit. Ook hier bepaalt u zelf welke inkomende en/of uitgaande gesprekken u opneemt. U kunt deze gesprekken uploaden naar uw pc of laptop. Zie hiervoor bijvoorbeeld de Voicebird Black.

Telefoongesprekken via een vaste lijn opnemen:

Veel telefoongesprekken worden nog gevoerd via een vaste telefoonlijn. De meest universele manier van opnemen is om een recorder te plaatsen tussen uw telefoonhoorn en uw telefoontoestel (daar waar het krulsnoer zit). Op deze manier bent u volledig onafhankelijk van welke telefoonlijn u ook gebruikt. De opnames kunnen handmatig worden gestart/gestopt of u kunt volautomatisch opnemen. Het enige nadeel van deze manier van opnemen is dat het telefoonnummer niet wordt opgeslagen en of het een uitgaand of inkomend gesprek is. Vaak kunt u wel notities in de software maken en die koppelen aan het opgeslagen gesprek. Als u met deze beperking kunt leven dan is bijvoorbeeld de Call Recorder Pico of de V-Tap Analoog een professionele en prijsvriendelijke oplossing.

Als u gebruikt maakt van een analoge telefoonlijn dan heeft u als voordeel dus dat ook het telefoonnummer wordt opgeslagen. Dit vergemakkelijkt het terugzoeken van de gesprekken. U sluit deze recorder aan tussen uw telefoonlijn en uw telefoontoestel. Een uitgebreid overzicht van recorders voor analoge telefoonlijnen kunt u hier vinden: telefoongesprekken opnemen analoge telefoonlijn.

Telefoongesprekken opnemen van een ISDN lijn werkt op eenzelfde manier als het opnemen van gesprekken van een analoge telefoonlijn. Een uitgebreid overzicht van recorders voor analoge telefoonlijnen kunt u hier vinden: telefoongesprekken opnemen ISDN telefoonlijn.

De laatste jaren is VoIP of SIP-trunk een sterk opkomende technologie (zeg maar het bellen via Internet). Ook deze gesprekken kunnen worden opgenomen zolang de gesprekken niet versleuteld zijn (onbeveiligd dus). De meeste gesprekken zijn niet beveiligd dus ook hier kunnen we telefoongesprekken opnemen. Dit is meestal iets complexer dan bij het gebruik van analoge of ISDN telefoonlijnen. U dient hier meestal wel over enige basiskennis van PC netwerken te beschikken. Uiteraard kunnen onze medewerkers u hiermee volledig ondersteunen. Een overzicht van deze recorders vindt u hier: VoIP gesprekken opnemen

Zoals reeds eerder aangegeven zijn de hierboven besproken oplossingen met name bedoeld voor thuisgebruik en klein zakelijke omgevingen. Voor grote telefonie omgevingen is andere apparatuur benodigd die door gecertificeerde engineers wordt geinstalleerd en geconfigureerd. Indien u hier naar op zoek bent kunt u uiteraard contact met ons opnemen of u kunt kijken op onze corporate website: https://bps.nl/call-recording/. Uiteraard nodigen wij u ook van harte uit om contact met ons op te nemen als u andere vragen heeft met betrekking tot het opnemen van telefoongesprekken.